La Titaranya

• Web: latitaranya.coop
  • Localització: Nucli antic de Valls
  • Nombre d’habitatges: 23
  • Accés sòl: Compra col·lectiva per part del Casal Popular la Turba, Coop57 i La Dinamo, i cessió en dret de superfície
  • Tipus obra: Rehabilitació
  • Estat de la promoció: En promoció
  • Entitats col·laboradores: Coop 57 (entitat propietària i finançament), Casal Popular la Turba (entitat propietària i sòcia), L’Aparador i Eixam Arquitectures (àrea arquitectura), LaCol (estudis previs arquitectònics), La Ciutat Invisible (àrea jurídica i econòmica), Mes Advocats (assessorament jurídic).

La Titaranya és un projecte cooperatiu situat al nucli antic de Valls, un dels més degradats social i físicament de tot Catalunya. El projecte neix impulsat pel Casal Popular La Turba, i pretén la revitalització de l’entorn a través de la construcció de 23 habitatges i la generació d’espais d’ús social i comunitari oberts al barri i al teixit associatiu, cultural i cooperatiu del municipi. La cooperativa incorpora unitats de convivència i entitats socials com són la cooperativa de consum La Bajoca, la cooperativa de treball l’Economat, l’entitat Llumull Accions Audiovisuals i l’associació El Bou de Valls entre d’altres.

El projecte de La Titaranya integra diverses finques que van ser adquirides per part de 3 entitats -el Casal Popular La Turba, la cooperativa de serveis financers Coop57 i La Dinamo- i estan cedides en dret de superfície a la cooperativa. Aquesta fórmula de tinença comunitària i compartida entre les 3 propietats ha de permetre el manteniment de la propietat col·lectiva i l’ús social dels espais i habitatges al llarg del temps.

La rehabilitació de les diverses finques implicarà l’obertura d’un passatge que connectarà els carrers Carnisseria i Metges, permetent l’accés al pati interior d’illa, que s’obrirà al veïnat. Els baixos acolliran un projecte de restauració, una cooperativa de consum, i diversos espais destinats a ús comunitari on destaca una sala d’actes d’ús polivalent que pugui acollir activitats de diverses entitats associatives i culturals del municipi, així com espais de treball per a cooperatives.