La Titaranya

• Contacte: info@latitaranya.coop
  • Web: latitaranya.coop
  • Localització: Nucli antic de Valls
  • Nombre d’unitats: 7 habitatges i 3 locals a la primera fase i 15 habitatges més en la segona fase.
  • Accés sòl: Compra col·lectiva per part del Casal Popular la Turba, Coop57 i La Dinamo, i cessió en dret de superfície
  • Tipus obra: Rehabilitació
  • Estat de la promoció: En promoció
  • Entitats col·laboradores: Coop 57 (entitat propietària i finançament), Casal Popular la Turba (entitat propietària i sòcia), L’Aparador i Eixam Arquitectures (àrea arquitectura), LaCol (estudis previs arquitectònics), La Ciutat Invisible (àrea jurídica i econòmica), Mes Advocats (assessorament jurídic).

La Titaranya és un projecte cooperatiu situat al nucli antic de Valls, un dels més degradats social i físicament de tot Catalunya. El projecte neix impulsat pel Casal Popular La Turba, i pretén la revitalització de l’entorn a través de la construcció de 23 habitatges i la generació d’espais d’ús social i comunitari oberts al barri i al teixit associatiu, cultural i cooperatiu del municipi. La cooperativa manté estretes relacions amb altres entitats socials del territori com són la cooperativa de consum La Bajoca, la cooperativa de treball l’Economat, l’entitat Llumull Accions Audiovisuals i l’associació El Bou de Valls entre d’altres.

El projecte de La Titaranya integra diverses finques que van ser adquirides per part de 3 entitats -el Casal Popular La Turba, la cooperativa de serveis financers Coop57 i La Dinamo- i estan cedides en dret de superfície a la cooperativa. Aquesta fórmula de tinença comunitària i compartida entre les 3 propietats ha de permetre el manteniment de la propietat col·lectiva i l’ús social dels espais i habitatges al llarg del temps.

La rehabilitació de les diverses finques implicarà l’obertura d’un passatge que connectarà els carrers Carnisseria i Metges, permetent l’accés al pati interior d’illa, que s’obrirà al veïnat. Els baixos acolliran un projecte de restauració, una cooperativa de consum, i diversos espais destinats a ús comunitari on destaca una sala d’actes d’ús polivalent que pugui acollir activitats de diverses entitats associatives i culturals del municipi, així com espais de treball per a cooperatives.

El novembre de 2021 es va donar inici a les obres de la primera fase de 7 habitatges i 3 locals socials amb la rehabilitació patrimonial del BCIL Ca Robusté, i emmarcat en l’estratègia d’intervenció i dinamització del casc antic de Valls. A més a més enguany ha estat un any especialment rellevant per La Dinamo, ja que es va aconseguir que les institucions acceptessin incloure a les bases els projectes d’habitatge cooperatiu amb tinença comunitària fet que va permetre a La Titaranya optar als ajuts HabitatCoop de la Generalitat de Catalunya i obtenir un total de 180.000 euros en subvenció.

Podeu trobar més informació sobre La Titaranya en el següent vídeo: https://www.youtube.com/watch?v=eAtSorVH-kk&t=14s