La Remença

La Remença és un projecte d’habitatge cooperatiu en cessió d’ús a la ciutat de Girona que comença a caminar l’hivern del 2024. El grup motor, d’unes 10 unitats de convivència, neix fruit d’un Cicle de xerrades informatives de la Dinamo organitzades per l’Ateneu Cooperatiu de Terres Gironines. Actualment, estem cercant un solar en règim de cessió d’ús i té la voluntat d’anar incorporant noves sòcies al projecte.

La remença era el pagament que havien de fer els pagesos als seus senyors per quedar alliberats de la seva vinculació a la terra durant la Catalunya medieval. La remença significava llavors la possibilitat de llibertat respecte al senyor feudal. Avui dia, el model immobiliari ens manté amb una espècie de servitud a través del lloguer i la hipoteca. Per això, apostem per deslliurar-nos-en a partir d’associar-nos entre nosaltres, cercant la llibertat del neofeudalisme que suposa el règim actual de propietat per bastir noves relacions horitzontals centrades en l’habitatge com un bé d’ús i col·lectiu i un espai de cura i benestar per tots i totes les membres de la cooperativa.

El nostre objectiu és recuperar i potenciar allò comú en una societat cada vegada més individualista, tot participant d’un model d’habitatge alternatiu al lliure mercat i l’especulació immobiliària. Volem crear espais adaptats a les necessitats del col·lectiu més enllà de l’habitatge particular i privat. Potenciar espais de convivència, suport mutu i cures que vagin més enllà de la comunitat de veïnes i formin part de la comunitat del poble o ciutat i del seu teixit social, contribuint d’aquesta manera al canvi social.