La Teulada

• Xarxes socials: @LaTeulada
  • Localització: Terrassa
  • Unitats de convivència: 18
  • Accés sòl: Adjudicació de sòl públic a través de concurs.
  • Qualificació: Sòl qualificat HPO
  • Tipus d’obra: Obra nova

La Teulada neix arrel que diverses sòcies de la cooperativa de consum ecològic l’Egarenca van descobrir un interès comú per promoure l’habitatge cooperatiu i van decidir engegar una iniciativa que estengués els principis de l’economia social i solidària a l’àmbit residencial.  El gener de 2021, els integrants d’aquest grup inicial van constituir la Teulada – Associació terrassenca per al cohabitatge per consolidar el projecte. Al 2023 van fer un pas endavant constituint-se com a cooperativa i presentant-se a un concurs públic per un solar propietat de l’Ajuntament de Terrassa ubicat al costat del parc Vallparadís que van guanyar.

Serà el primer projecte d’habitatge cooperatiu en cessió d’ús de Terrassa i tindrà un marcat caràcter inclusiu. 6 dels 18 habitatges es destinaran a persones amb trastorns mentals o amb discapacitat intel·lectual usuàries de La Fundació Prodis.

Vam començar a acompanyar a La Teulada al 2022 per tal d’ajudar-les tècnicament a accedir a un solar, aconseguir finançament i en totes les tasques relatives a la promoció de l’edifici. Ens hem encarregat de coordinar els diversos equips tècnics que participen en el projecte i a fer possible que el projecte sigui viable econòmicament, jurídicament i arquitectònicament.

La Teulada està formada per unitats de convivència diverses: hi ha unitats familiars individuals, parelles sense fills, parelles amb fills i famílies monoparentals. Formem una comunitat intergeneracional amb voluntat de tirar endavant un projecte que combini espais privats i espais de convivència. El projecte arquitectònic inclourà 18 habitatges que es qualificaran d’HPO (Habitatge de Protecció Oficial) i, per tant, totes les sòcies de la cooperativa hauran de complir amb els requisits. La promoció de l’edifici compta amb ajuts Next Generation que acceleren els tempos del projecte, que ha d’estar acabat el 2026.

La construcció dels dos edificis s’ubicarà en un terreny de titularitat municipal cedit per 75 anys per l’Ajuntament de Terrassa que va adjudicar aquest gener en dret de superfície a la cooperativa.

El projecte arquitectònic està dissenyat per Arqbag i planteja 18 habitatges, separats en dos volums, i reserva diversos espais compartits per a l’ús comunitari de les sòcies. La cooperativa ha prioritzat uns habitatges de baix impacte ambiental, de baix consum energètic, bioclimàtics, amb la generació local, descentralitzada i autogestionada d’energia renovable. La cooperativa també assumirà la urbanització d’un nou passatge que unirà el carrer Mas Adei amb la plaça Marta Mata per facilitar l’accés dels vianants al Parc de Vallparadís.

El projecte d’habitatge cooperatiu es basa en tres principis: propietat cooperativa per garantir l’habitatge estable, autogestionat i no especulatiu; la convivència amb espais comuns per afavorir un veïnatge actiu i el suport mutu, i la cohesió social per facilitar l’accés a l’habitatge dels col·lectius més desafavorits.

Un aspecte innovador en l’àmbit de les cooperatives en cessió d’ús és la reserva d’un terç dels habitatges per a persones amb trastorns mentals o amb discapacitat intel·lectual. Gràcies al conveni signat entre Prodis i La Teulada, es destinaran sis habitatges a usuàries de Prodis.

La Teulada està oberta a més unitats de convivència interessades a participar-hi. Tothom que hi estigui interessat pot conèixer més detalls del projecte i posar-s’hi en contacte a través del web lateuladacohabitatge.cat.