Signem un conveni de col·laboració amb Metzineres que cedeix el dret d’ús d’un habitatge a la cooperativa

• L’habitatge, que era propietat de Marianne Brull, activista antifranquista arrelada al Poble Sec, el va cedir a La Dinamo l’any 2019 en format de cens vitalici per donar-li un ús social i no especulatiu.
  • La Dinamo al seu torn ha decidit cedir el dret d’ús de l’habitatge a Metzineres durant 5 anys, per destinar-lo a un Entorn de Drets per abordar les violències que pateixen les participants de la cooperativa.
  • La voluntat de la Fundació és que a llarg termini es pugui crear un parc d’habitatge cooperatiu dispers al Poble Sec, del qual el pis de la Marianne en formi part, per garantir habitatge assequible, inclusiu i comunitari al barri.

La Marianne, editora de professió i coordinadora de l’Editorial Ruedo Ibérico fins a 1982, va estar sempre molt vinculada al seu barri, el Poble-sec, i a les problemàtiques que patien les seves veïnes. Va ser sòcia de l’Ateneu Cooperatiu de La Base de Poble-sec i també es va fer sòcia col·laboradora de Coop57, Marinaleda i La Borda.

La Dinamo és una fundació que va néixer el 2016 amb la finalitat de promoure el model d’habitatge cooperatiu i de convertir patrimoni privat en habitatge no especulatiu donant-li un ús social. El 2019 la Marianne va contactar amb La Dinamo per plantejar la possibilitat de cedir el seu habitatge a la Fundació, per a què gestionés el seu llegat i aquest revertís al barri de Poble-sec sota els principis d’autogestió i cooperativisme. Plantejant, alhora, la necessitat de millorar la seva situació econòmica.

Després d’encarregar un estudi a FGC advocats per establir si jurídicament era possible realitzar una acció d’aquest tipus, es va acordar que era viable que La Dinamo rebés l’immoble de la Marianne a canvi d’abonar-li una renda anual i vitalícia. Es va aconseguir complementar els ingressos de la seva pensió amb una nova renda, mantenint el dret a usar l’habitatge.

Era la voluntat de la Marianne que un cop ella no pogués fer ús de l’habitatge, aquest passés a formar part d’un projecte antiespeculatiu i de l’economia social i solidària.  En aquest sentit, La Dinamo es va posar en contacte amb Metzineres, la primera cooperativa sense ànim de lucre dedicada a desplegar entorns d’aixopluc exclusius per a dones i persones de gènere divers que sobreviuen a múltiples situacions de vulnerabilitat i violència, per establir un conveni de col·laboració a través de la cessió de l’immoble durant 5 anys.

Avui dia, Metzineres compta amb unes 500 participants que encaren diagnòstics de salut mental; sensellarisme; situacions administratives irregulars; treball sexual o sexe per supervivència; empresonaments; experiències migratòries; problemes relacionats amb l’ús de drogues; i LGBTIQ+fòbia, entre altres.

A la seva seu al barri del Raval, arriben entre 35 i 45 persones cada dia, que difícilment entren o s’adhereixen a altres xarxes d’atenció sociosanitària i sovint es troben excloses de serveis especialitzats tant en drogues com en violències masclistes. Aquest local de poc més de 100 metres quadrats, però, de vegades es fa petit i no permet procurar la tranquil·litat i intimitat necessàries per a les participants. Així, són elles les que des de fa temps demanen un espai en el qual puguin rebre acompanyaments individualitzats, essencials per a la millora del seu benestar. És per aquest motiu que la proposta de La Dinamo va arribar en un moment clau per a Metzineres.

‘Casa Marianne’ esdevindrà, per tant, un Entorn de Drets on les participants de Metzineres tindran accés a l’acompanyament de treballadores socials, psicòlogues, advocades… per tal d’abordar els impactes legals, estructurals i psicològics de les violències a les quals es troben exposades cada dia. Al mateix temps, aquest racó del Poble Sec permetrà que des de la cooperativa es continuï desenvolupant un treball de base comunitària, teixint aliances amb diferents entitats i projectes compromesos amb l’Economia Social i Solidària més enllà del barri del Raval.

El 15 de novembre es va explicar a l’Ateneu La Base de Poble-sec el projecte que es durà a terme en l’habitatge en una sessió conjunta entre La Dinamo i Metzineres dirigida al grup de suport de la Marianne.