El Parlament i les entitats del sector impulsem el blindatge legal de l’habitatge cooperatiu en cessió d’ús

El Parlament i les entitats del sector impulsem el blindatge legal de l’habitatge cooperatiu en cessió d’ús

Entitats del sector i els grups parlamentaris de PSC, Junts, ERC, En Comú Podem i CUP impulsen una proposició de llei per reconèixer l’interès públic de l’habitatge cooperatiu en cessió d’ús a Catalunya i blindar-ho davant l’especulació

Els grups parlamentaris del PSC, Junts, ERC, En Comú Podem i la CUP han registrat al Parlament de Catalunya una proposició de llei per modificar parcialment la Llei 12/2015, de 9 de juliol, de cooperatives de Catalunya. L’objectiu és introduir per primer cop una regulació específica del model d’habitatge cooperatiu en cessió d’ús i reconèixer-lo com a eina d’interès públic dins les polítiques d’habitatge del país.

La iniciativa dona continuïtat a la Resolució 963/XIII, aprovada el maig de 2022 per pràctica unanimitat al Parlament, que instava el Govern a impulsar aquest model i a adequar el marc legal per fomentar-ne l’expansió. Aquella resolució pionera ja reconeixia el valor públic de l’habitatge cooperatiu en cessió d’ús i assenyalava explícitament la necessitat d’una reforma legal com la que ara es concreta. 

La iniciativa respon també a una demanda compartida del sector —la Sectorial d’Habitatge Cooperatiu de la XES i la Federació de Cooperatives d’Habitatges de Catalunya— d’establir un marc legal propi davant el creixement d’un model que ja suma prop de 70 projectes i més de 1.200 habitatges arreu del territori. Aquestes cooperatives promouen una forma d’accés a l’habitatge no especulativa, estable, assequible i comunitària, basada en la propietat col·lectiva i la gestió democràtica dels habitatges, amb quotes ajustades al cost real.

Anar a El Parlament i les entitats del sector impulsem el blindatge legal de l’habitatge cooperatiu en cessió d’ús 81faa711-1410-4962-8e51-f0ade22ec895_16-9-aspect-ratio_775w_0_x1875y710  Uncategorized @ca  4065

Una regulació pionera per blindar el model

Fins ara, la legislació catalana només preveia de manera genèrica la cessió d’ús dins les cooperatives d’habitatge, però no establia un marc jurídic específic. Aquesta manca de regulació suposava una vulnerabilitat per al model, tant en termes de seguretat jurídica com de reconeixement públic i accés a polítiques de foment.

La proposició de llei crea una nova subsecció dins de les cooperatives integrals: les “cooperatives d’habitatge en cessió d’ús”. Aquesta figura tindrà una definició pròpia i unes normes específiques que n’acoten les condicions i en garanteixen la finalitat social.

Entre les principals novetats, destaquen:

  • Prohibició d’adjudicar en propietat els habitatges a les persones sòcies: la titularitat dels immobles sempre recau en la cooperativa.
  • Reconeixement legal de la cessió d’ús com a equivalent al lloguer social, la qual cosa permetrà accedir a ajuts públics i concursos de sòl en igualtat de condicions.
  • Limitació de la transmissió de les aportacions per evitar revaloritzacions especulatives, així com regulació de les transmissions mortis causa dins la unitat de convivència.
  • Obligacions de transparència, fons irrepartibles i quotes màximes d’aportació per garantir l’accessibilitat i la finalitat social del model.

Cap a un parc cooperatiu estable i fora del mercat

Aquesta reforma s’inspira en experiències consolidades en països com Dinamarca, Uruguai o el Quebec, on l’existència d’un marc legal específic ha estat clau per desplegar un parc d’habitatge cooperatiu no especulatiu.

Amb aquest pas legislatiu, Catalunya referma el seu compromís amb l’habitatge com a dret i aposta pel cooperativisme d’habitatge com a peça estratègica dins les polítiques públiques. La regulació proposada reforça el model en cessió d’ús com una alternativa efectiva i sostenible per garantir l’accés universal a un habitatge digne, estable i assequible.

Un model amb impacte contrastat i alineat amb l’interès públic

Un estudi recentment impulsat per Habicoop confirma que el model d’habitatge cooperatiu en cessió d’ús genera beneficis clars i mesurables per a les persones, el territori i les finances públiques.

En l’àmbit social, les persones que hi viuen tenen 6,6 vegades més probabilitats de poder-se quedar a viure tota la vida a casa seva, i 8,3 vegades més de sentir-se satisfetes amb el seu habitatge. En l’àmbit ambiental, el consum energètic és un 55 % inferior a la mitjana catalana i el 90 % prové de fonts renovables. I en l’àmbit econòmic, el cost mitjà del metre quadrat és 3,66 € inferior al del lloguer, i quatre vegades més persones poden destinar menys del 30 % dels seus ingressos a l’habitatge.

Aquestes dades evidencien que l’habitatge cooperatiu en cessió d’ús respon a valors i objectius compartits amb les polítiques públiques: equitat, sostenibilitat, inclusió, arrelament i transparència.